Fem avhengigheter i hverdagen du bør styre unna

Vel, nå sitter jeg her igjen. Klokken er ti over fire, midt på natten, og jeg er lys våken. Jeg har forsøkt å sovne opptil flere ganger i natt, men får det ikke til. De to siste timene har jeg brukt på å gruble på hva det er som gjør at jeg ikke sovner. Merkelig at det tok to timer egentlig, fordi svaret er enkelt, nemlig…

1) Koffein.
Kaffe, for meg, er et farlig produkt. Som arbeidende i statlig sektor ser jeg hvor mye kaffe som drikkes i hverdagen av mine kolleger. Til tross for at jeg gjentatte ganger har sverget til at jeg ikke skal drikke kaffe, tok jeg i dag et par kopper ved siden av desserten da vi var ute i forbindelse med bursdagsfeiring . Det var ikke lurt. Faktum er at kaffe inneholder stimulerende stoffer. Det er egentlig urovekkende å høre på at folk sier at de ikke klarer seg uten kaffe om morgenen, eller at de tar seg kopper jevnlig gjennom hele dagen for å holde seg friske. For meg er dette likestilt med en form for avhengighet. Og avhengighet er, som vi vet, ikke bra med mindre man er avhengig av noe som utvilsomt er sunt. Endorfinavhengighet er i så fall langt bedre, vil jeg si.

Er du avhengig av kaffe?
Er du avhengig av kaffe?

2) Teknologisk avhengighet
Noe jeg har merket mye til i det siste, er at jeg lett kan bli teknologisk avhengig. Etter at smarttelefonen kom, bledet enkelt å ta opp denne for å sjekke Facebook, nyheter og liknende. I tillegg har jeg iPad hjemme. Ofte er det å sitte i sofaen hjemme, synonymt med å surfe på iPaden. Jeg har tatt meg selv i å ta opp både telefon og iPad for å sjekke VG og Facebook selv om det er under en time siden jeg besøkte sidene sist. Dette kan ikke forklares på noen annen måte enn avhengighet. Det synes jeg er urovekkende – telefon og iPad skal være hjelpemidler for meg, ikke tidstyver som styrer meg i en uproduktiv retning.

Teknologi kan lett føre til avhengighet...
Teknologi kan lett føre til avhengighet…


3) Informasjonsavhengighet
En annen tidstyv i hverdagen jeg har lagt merke til, er suget etter å konsumere informasjon. Du som leser dette innlegget er trolig klar over at det finnes et hav av informasjon på internett. Nettsider som denne finnes i hopetall, og det produseres derfor enormt mye digitalt innhold. Selv er jeg over gjennomsnittet opptatt av å holde meg oppdatert på alt innenfor teknologi, markedsføring på internett, økonomiblogger og liknende. Jeg merker at dette kan føre til at jeg føler meg uproduktiv dersom jeg ikke greier å lese alt som blir publisert rundt omkring. Faktum er dog at en slik avhengighet gjør meg mindre produktiv. Det er bedre å være kritisk til det man leser, og abonnere på de få kildene man vet at produserer kvalitet. Da blir man selv mer produktiv, og mer fokusert i en ellers travel hverdag.

4) Alkoholavhengighet
Alkohol er et tveegget sverd. Et moderat alkoholkonsum vil jeg si at ikke er skadelig, det er faktisk dokumentert at dette kan ha helsebringende effekt. Et overdrevent alkoholkonsum er dog direkte skadelig. Da jeg ble sammen med Queen Cash var jeg på grensen til å ha et skadelig alkoholkonsum. Jeg kunne drikke alkohol i hverdagen som student, og jeg drakk uten unntak 1-2 sekspakninger med øl i helgene. Dette førte, naturlig nok, til at jeg ble slapp. Det førte også til at “dagen derpå” ble ødelagt, fordi jeg sov lenge og generelt var usosial og tiltaksløs. Heldigvis har jeg kommet på bedre veier. Selv om dette for mange er litt fjernt, er det lett å “havne utpå”.

5) Stress.
Som “ung og ambisiøs” har jeg lett for å sette meg ambisiøse mål. I et økonomisk perspektiv ønsker jeg eksempelvis å holde inntektene til et absolutt minimum for å kunne ha mer overskuddslikviditet til investeringer og liknende. Dette kan føre til at jeg lett blir for fokusert, noe som er destruktivt. Dersom man strever etter perfeksjon i alle deler av livet, blir man lett utmattet. I tillegg vil man skuffe seg selv gang på gang, fordi det i en travel hverdag er komplett umulig å leve et perfekt liv. Det har alle med en viss livserfaring opplevd. Det viktige er å ha et overordnet perspektiv på de målene man setter seg, og heller nyte veien til målet. I tillegg er det veldig ofte lurt å ha en gulrot klar når man når et mål.

Det finnes også mange andre “tidstyver” og distraksjoner utenom de jeg har beskrevet over. Det er viktig å være bevisst på disse. Dersom man merker tendenser til avhengighet, bør man ta et kritisk blikk på seg selv og vurdere om det er nødvendig å gjøre noen grep. Selv kommer jeg til å ha de ovenfor i bakhodet. Og jeg lover meg selv at jeg i hvert fall ikke skal drikke kaffe på en veldig, veldig lang stund.

Hvilke typer avhengighet har du møtt på i hverdagen, som har hemmet utviklingen din?

– King Cash

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *