Spar penger på å dele bil med andre

Det er mer enn bare prisen på bruken av bil som er dyrt for eierne. Avgifter, forsikringer, vedlikehold, og ikke minst verdifallet, utgjør store kostnader. Spar penger, og del utgiftene med andre i et bilkollektiv.

Bilkollektiv, bildeling og bilpool
Kjært barn har mange navn, men konseptet er det samme. Dette er ordninger som baserer seg på at et antall biler er tilgjengelig rundt i byen, slik at medlemmene kan dele på kostnadene, og bruken.

Som medlem kan du reservere og bruke bilene, enten på time- eller døgnbasis, eventuelt en hel helg. Du kan reservere bil på minuttet, eller eksempelvis tre måneder i forveien.Deling av bilKollektivene har gjerne flere type modeller, slik at man kan velge ut ifra bruk. Har du en familie på fem som skal på påskeferie på fjellet, kan det være greit med et større alternativ enn en person som skal på en kjapp handletur.

Det eneste negative er at man til en viss grad må planlegge bilbruken i forveien, spesielt dersom man trenger bil i ferier eller høytider. Men det gir deg uansett tid til å tenke på hvorvidt du skal unne deg den luksusen det er å bruke bil.

Til tross for dette, kan det være et godt alternativ til å eie en bil selv, enten du har sporadisk bruk for bil, eller som bil nummer to, da disse gjerne kjøres mindre og kortere enn hovedbilen.

Spar opp til 20 000 på å dele bil
Dersom du er blant de om lag 160 000 norske bileieren som kun kjører noen tusen kilometer i året, da lønner det seg å leie bil gjennom et kollektiv, og du kan spare tusenvis hvert år!

Ifølge Dine Penger (krever abonnement), lønner det seg å være medlem i et bilkollektiv dersom du kjører mindre enn 7.000 kilometer i året, og en gjennomsnittsbruker av bilkollektiv i Oslo, kjører rundt 2.000 kilometer i året.Bil tegning.Med utgangspunkt i en VW Golf som brukes til småturer på 15 kilometer, dagsturer på 50, og helgeturer på 600 kilometer i året, viser utregningene fra  , at medlemmer av bilkollektivet betaler ca. 17.000 kroner årlig, mens en bileier betaler 39.000 kroner. Da er det tatt hensyn til at bileier har rentekostnad  og verdifall, i tillegg til forsikring, årsavgifter og drivstoff.

Dette priseksempelet er basert på at bilen er finansiert med lån, så dersom du ikke har billån, vil fortjenesten bli litt dårligere enn resultatet av denne utregningen. Jeg anbefaler heller ikke å ta opp lån for å finansiere bil, selv om mange gjør dette. Selv kjører jeg en gammel Golf, pga. at vi dagpendler og dermed ikke kan bruke bilkollektiv.

Dersom du kun bruker bilen til helgeturene på 600 kilometer, skal du kjøre 16.000 kilometer før det blir lønnsomt å eie bilen selv.

Som medlem av et bilkollektiv, slipper du unna med å betale for medlemskap og bruk av bilen. Hvor mye man sparer er avhengig av biltype og bilbruk, men for mange i byene, er en brukt småbil et godt sammenligningsgrunnlag.

Ifølge Smarte Penger, ligger de årlige kostnadene på en tre år gammel småbil, til en verdi av 150.000 kroner, rundt 40-50.000 kroner. Da er alle kostandene beregnet som en treårs gjennomsnittskostnad.

Basert på disse forutsetningene, vil det koste 22.500 kroner per år i et kollektiv. Med andre ord er utgiftene 18.700 kroner mindre å leie enn å eie.

Eie eller leie?

Det er ingen fasit på hvor mye du vil spare. For det første varierer prisene fra kollektiv til kollektiv, og for det andre er det forskjellig bruk og sammenligningsgrunnlag fra situasjon til situasjon.Bilkostnader.Kostnadsstrukturene til bilkollektivene varierer også ut ifra bruken på bilen du leier. På hverdager betaler du gjerne timepris som kan avhenge av hvilken tid på dagen du bruker bilen, kombinert med kilometerpris.

I helgene betaler man gjerne en døgnpris, eller en helgeleiepris, i tillegg til kilometerpris. Denne reduseres vanligvis etter et visst antall kjørte kilometer.

Dersom du bruker el-bil, betales ikke kilometerpris, ettersom den ikke bruker drivstoff. Alle utgiftene blir dermed inkludert i timeprisen.

Det er også vanlig med gebyr ved bestilling av bil. I tillegg er det ulike former for medlemskap. Dette kan være alt fra at du ikke trenger å være medlem, til at man må gå inn med en andelskapital for å kunne benytte seg av tilbudet.

Det er dermed ikke gitt at det lønner seg for deg å gå over til bilkollektiv. Men en liten hjelp kan være  som gir deg en idé om hva du kan spare, eventuelt tape på å leie bil fremfor å eie.

Et ekstra tips til slutt er å undersøke de ulike tilbudene, og finne ut hva som passer deg best!

God tur!

– King Cash

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *